Den Haag maakt vaart met verbreden sluizen in Afsluitdijk

Om het vrachtvervoer over water mee te laten groeien met de ambities, is een verbreding nodig van de sluizen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand. De Europese Unie wilde daar vorig jaar geen geld instoppen. Een breed gesteunde Kamermotie vraagt de regering nu te zoeken naar mogelijkheden van een landelijke investering.

Dat is goed nieuws voor Overijssel, vindt VVD-Statenlid Regien Courtz. Nadat vorig jaar de Europese onwil bekend was geworden, maakte zij zich samen met de VVD-fracties in Zwolle, Meppel en Kampen en in Provinciale Staten van Drenthe hard voor het moderniseren van de sluizen. Ook werd de vraag in Den Haag neergelegd, waar VVD-kamerlid Barbara Visser hem oppakte. Met aanpassingen in de Overijsselse verkeersinfrastructuur zouden we over enkele jaren grotere schepen met containers voor overslag naar de regio kunnen laten komen. Dat zou een geweldige impuls betekenen voor de Overijsselse economie en werkgelegenheid.’