Ook Overijsselse MBO-studenten laten profiteren van mogelijkheden in Duitsland

Het Europese Parlement is in meerderheid voor het Erasmus plus programma. Hierdoor kunnen studenten een beurs krijgen als ze in het buitenland gaan studeren of stage lopen. Dat biedt ook voor Overijssel kansen, vindt VVD-Statenlid Yvonne Koolhaas: ‘Maar laten we vooral de groep MBO-studenten die in de knel zit niet vergeten.’

‘Het is in een moeilijke arbeidsmarkt ook voor MBO-ers een prima gelegenheid om hun mogelijkheden te vergroten’, zegt Koolhaas. ‘Het valt me op dat er over de grens genoeg werk is, maar in de krant lees ik alleen dat daar studenten uit Brabant en Limburg naartoe kunnen. We hebben in Overijssel ook genoeg MBO-ers die toe zijn aan de volgende stap in hun loopbaan en hier slecht aan de bak komen. In Duitsland kunnen ze de broodnodige ervaring opdoen en zo hun kansen vergroten.’

Volgens Koolhaas ligt hier een taak voor de Provincie: ‘Lang niet iedereen kent het programma, daar begint het al mee. De Provincie kan een actieve rol spelen, door er via de scholen onderwijsinstellingen studenten op te wijzen dat ze niet alleen naar Nederland hoeven te kijken als ze vooruit willen.’