Kiest Borne voor toekomst landbouw?

Net als de gemeenteraadsfractie van de VVD in Borne en LTO Noord, steunt de Overijsselse Statenfractie de plannen om in Zenderen een mestverwerkingsinstallatie te ontwikkelen. De mestvergister is volgens Statenlid Henk Veltkamp cruciaal voor de toekomst van de Overijsselse veeteelt.

De Bornse gemeenteraad besloot deze week om formeel een zienswijze in te dienen tegen de plannen. ‘De gemeente blijft op die manier betrokken bij het proces,’ weet Veltkamp, die nauwe contacten onderhoudt met zijn partijgenoten in Borne.

Veltkamp benadrukt, net als landbouworganisatie LTO Noord dat deed ,het enorme belang van de installatie: ‘Daarmee kunnen we op een milieuvriendelijke manier veel problemen oplossen, bijvoorbeeld van ondernemingen die doordat ze te weinig land hebben hun mest niet kwijt kunnen. Het Rijk dwingt boeren bovendien de helft van hun mestoverschot buiten de landbouw weg te werken. Prima, maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Komt de vergister er niet, dan lopen we de kans dat veel boerenbedrijven dicht moeten. Dat zou een flinke klap zijn, niet alleen voor de betrokken ondernemers en de sector, maar ook voor de economie en de werkgelegenheid. De vergister is kortom zeer belangrijk voor toekomstgerichte landbouw.’

Uit gesprekken die hij met de gemeenteraadsfractie van de VVD in Borne had, is Veltkamp gebleken dat die ook achter de plannen staat: ‘Ze maken uiteraard hun eigen afweging, maar op onze steun kunnen ze rekenen. Laat het gemeentebestuur nu zijn verantwoordelijkheid nemen.’